torsdag 16 september 2010

Emmas kycklingsallad

Igår hade jag duktiga dagen när jag avverkade flera punkter på "måste göra" listan, en av sakerna var att ha maten klar när maken kom hem från jobbet eftersom att jag avtalat med en kompis att jag skulle sticka och träna med henne en timme efter makens beräknade hemkomst från jobbet. Tur att det inte var nåt långkok utan nåt så simpelt som en kycklingsallad. Enligt kokboken skulle man använda överbliven kyckling från här om kvällen. Men se det gick inte för den var nedstoppad i matlådor och redan uppäten när det var dags för kycklingsallad, istället fick det bli en påse med färdig salladskyckling från frysdisken som hamnade i salladen. Däremot var jag duktig och grillade paprikorna i salladen själv. Vid det här laget borde man ju börja få lite koll på hur man skall lägga upp sin matlagning för att tajma allt och visst det har blivit bättre men det är långt ifrån perfekt, och inte blir det lättare när man har en liten dotter som river hela köket medan man lagar maten heller.

Betyg: ***

Omdöme: Sallad är lätt att göra och det ska det vara, jag komplicerade det en aning med att grilla paprikan själv men inte ens det kan man påstå var så avancerat. Starta ugnens grillfunktion och släng in paprikorna på gallret ganska högt upp i ugnen och sedan är det bara att vända på paprikorna med jämna mellanrum, Tips från mig är dock att kärna ur paprikan innan du grillar den snarare än efter, tror att det blir bra mycket lättare! Sallade var god och dressingen grym (och vi har äntligen fått tag på balsamico fast vi hade bara med fikonsmak hemma så det fick duga). Dottern var lite petig dock och såg till att äta upp alla kycklingbitar resten var det lite si och så med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar