måndag 22 mars 2010

Falukorv i ugn

Det våras ute, det är ljust på morgonen när jag tar cykeln till bussen för att fara till jobbet. Vintern börjar släppa sitt grepp om lilla Mariestad. Nu hoppas jag bara att vi ska börja få vår tidning lika tidigt som vi fick innan kung Bore bosatte sig i våra trakter. Men fick mig en härlig vårpromenad tillsammans med familjen hem från bussen och väl hemma var det dags att tillaga en riktig klassiker från min barndom, nämligen falukorv i ugn.

Betyg: ***

Omdöme: Helt ok mat, verkligen en barnfamiljsklassiker. Det är gott någon gång ibland, bara det inte blir för ofta. Moset är guld, lent som en babyrumpa och smakar mumma. Till valde vi ärtor vilket gjorde sig toppen. Det här är billig mat för fattig plånbok när det börjar bli mycket månad kvar i slutet av lönen, fast jag vägrar tulla på kvaliteten på falukorven mycket kött ska det vara. Går säkert att piffa denna rätt på många sätt, men jag gillar den så här lagom enkel, möjligen att maken kunnat fläska på med lite mer senap.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar