tisdag 2 mars 2010

Morotspasta med ruccola och valnötter

Idag kom jag hem och hade inga som helst förhoppningar på att få maten serverad direkt när jag kom hem, detta eftersom att jag visste att maken och svärfar skulle hämta vårt senaste blocket-fynd vid fem-tiden. Jag visste att det skulle vara pasta, men jag ska ärligt säga att det tar på krafterna att börja jobba igen. Ny arbetsplats och ny situation med dotter hemma, jag hade därför ingen som helst lust att ställa mig och laga mat när jag kom hem, allt jag ville var att krypa upp med dottern i famnen och mysa. Jag har ju turen att ha en väldigt snäll och förstående make som snällt ställde sig i köket och lagade maten åt oss även idag. Detta medan jag och dottern fick lite kvalitetstid tillsammans. Efter ett tag spred sig en jättegod doft i huset. Kan man ha det bättre eller? Men imorgon jobbar jag kväll så då lovar jag att jag ska ta och fixa maten innan jag åker och jobbar.

Betyg: ***

Omdöme: Det svåraste/mest tidsödande med detta recept var att skala och riva morötterna. Med detta sagt förstår ni ju att det inte kan ha varit särdeles komplicerat. Vi gjorde en chansning på att morötterna skulle vara finrivna, det specificerades aldrig i receptet men annan pastasås jag gjort med morötter i har krävt finrivna morötter. Kombinationen av morötterna och ruccolan blev jättebra, ruccola kan ju vara lite nötigt och det passade perfekt med det lite söta i morötterna, att toppa detta med lite valnötter blev en mycket väl avvägd pastarätt.

1 kommentar: