fredag 12 mars 2010

Tom yum drottning och Anettes sockerkaksstek

Sådär då kanske vi kan komma i fas igen med matlagningen. Ute är det underbart vår likt men ändå massor med snö. Inne sörplas det soppa med asiatiskt tema. Det tar på krafterna att börja jobba igen, så mycket man har tappat bara på ett halvår och så mycket man vant sig av med. Men samtidigt är det skönt att komma igång igen. Ska nog tacka min lyckliga stjärna för att jag lämnade över till maken, tror det varit tuffare att börja lämna till dagis. Det tror jag också kommer bli det riktiga testet för kokboken, håller tanken även när man har dagislämningar att ta hänsyn till, speciellt eftersom att maken och jag båda jobbar oregelbundna tider. Kommer bli spännande, fast det är ju ännu väldigt långt borta... nästan ett helt halvår. Nu till maten.

Betyg Tom Yum drottning: ****

Omdöme: Den här klara soppan är ju inte direkt billig, shit va dyrt det var med tigerräkor! Smakar ungefär som en av Keldas soppor, fast den här är klar. Sen ska man nog läsa receptet helt innan man börjar laga maten, hade jag gjort det så hade kanske soppan inte varit så stark, men det är ju alldeles för enkelt att göra så. Nu delade jag och kärnade ur chilin utan att läsa i receptet, man skulle ju bara bonka sönder chilin lite och lägga i den hel och hållen i soppan. När vi åt av soppan insåg vi att det kanske fanns en tanke med det. Nu var den rejält stark, fast det var gott ändå. Soppan var väldigt god som sagt, men nästa gång kommer jag nog ha i vanliga räkor, mest för att jag inte tycker att räkorna var värda det priset.

Betyg Anettes sockerkaksstek: ***

Omdöme: Nu fick jag anledning att baka sockerkaka, inte direkt det jag brukar baka annars. Till sockerkakan som skulle stekas skulle man ha skivade jordgubbar. Jag tror att man ska satsa på färska om det finns att tillgå. Nu gjorde det inte det för oss så vi tog frysta. När man tar frysta bär och tinar tenderar dom att bli väldigt mosiga, så blev det även nu, det skämmer inte smaken men det det blir viss skillnad. Annars var detta en lagom söt efterrätt och jag kan tänka mig att den skulle göra succé en varm sommardag efter en härligt grillad måltid. Så när jordgubbssäsongen är här ska jag testa detta igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar