lördag 13 februari 2010

Blomkålssoppa med bacon-, päron- och gorgonzolaröra

Lördag, OS har börjat och eftersom att vi är två soffsportare så lär vi vara två trötta personer framöver. Vill man hänga med i realtid så kan man ju vara tvungen att vara vaken på skumma tider, tyvärr kommer ju vår dotter inte anpassa sig efter det. Men idag hann vi i alla fall med en god middag och en trevlig film. Eftersom att maken jobbar delad tur imorgon tog vi lite extra mysigt idag istället för imorgon, lite pre alla hjärtans dag kan man säga. Hittade också en flaska vida organica i vårat barskåp som dels fick hoppa i maten och dels avnjutas till den (mer för maken än för mig, fast jag tog lite jag med). Enligt kokboken var det inte någon efterrätt med idag, men jag kunde inte låta bli eftersom att vi hade en ledig kväll tillsammans. Vi hade kvar lite inlagda päron sen tidigare, till det tog vi glass och så gjorde jag Ingefärskolasås enligt recept jag fått av mamma någon gång för länge sedan.

Betyg soppan: *****

Omdöme: Jag var lyrisk, jag vet inte om det var vinet, jag dricker ju väldigt sällan för tillfället så det krävs kanske inte särskilt mycket för att få mig lyrisk. Shit va gott det var. Jag tror inte att det hade varit så gott utan röran till soppan, det var den som gjorde hela rätten. Men WOW! Vi länsade allt, det bli inga rester idag, även om receptet säkert var tänkt för fyra personer. Det var inte svårt att laga heller och inga jättekonstiga hutlöst dyra ingredienser. Tänk om all mat var så här god jämt... fast då skulle man kanske inte uppskatta den.

Betyg Ingefärskolasås: *****

Lättplätt, kanske inte lika lätt som muscavadokolasåsen men ändå lättplätt. Gott var det också, och nu hade päronen mognat till och smakade mer än förra gången så det blev en fullpoängare. Vill ni också testa så delar jag med mig av receptet här:

Ingefärskolasås:
1 dl vispgrädde
2 msk socker
1 msk sirap
½-¾ tsk mald ingefära
(rivet skal av ½ tvättad citron)

Blanda allt utom citronen i en kastrull. Låt koka upp under vispning och sedan koka på svag värme tills den tjocknat lite (5-10 minuter). Tillsätt eventuellt citronskal. Servera såsen het.

1 kommentar:

  1. Mmmm! det lät gott, den såsen tror jag att jag skall prova någongång.

    SvaraRadera