måndag 15 februari 2010

Klassisk tonfisksallad med Rhode Island-sås

Idag skulle det enligt menyn vara Kyckling satay my way men det har vi ju redan lagat för inte allt för länge sedan, det inlägget kan du läsa här. Så istället uppmanade jag maken att välja fritt ur boken och då blev det tonfisksallad.

Jag har insett att det är skillnad på ägg och ägg... eller ja det insåg jag för länge sedan men idag fick jag det bekräftat igen. Vi brukar köpa ekologiska ägg men när vi handlade sist var dom slut så då tog maken ägg från frigående höns istället i brist på annat. Dessa ägg är bepansrade innanför skalet, dom är nästintill omöjliga att skala utan att man smular sönder dem. Skillnaden syntes tydligt idag när det var både ekologiska ägg samt dom från frigående höns. Jag upplever också att det är skillnad när man ska knäcka ägg mot hur det var förr, jag tycker de flesta ägg flisar sig nåt så enormt, jag får skal med i jätteofta numera när jag knäcker ägg så var det aldrig förr, diskuterade det med mamma för ett tag sen och hon upplevde att det var så hon med. Äter hönorna annorlunda nu förtiden så att äggen blir skörare i skalen?

Betyg: ****

Omdöme: En sommardag så skulle en sån här sallad vara tipptopp att ha med sig på picknicken. Den var fräsch, vilket jag inte alltid tycker att tonfisksallad blir. Till salladen skulle det serveras hemgjord Rhode Island-sås, det var viktigt att den var hemgjord. Jag vet inte ens hur köpt smakar för jag burkar aldrig köpa sånt men jag litar på att denna var godare än köpt. Jag hade dock ingen lättmajonäs hemma utan bara min egna hemgjorda så jag tog tjockmajonäs istället, jag tror inte att det skadade såsen. Sallad är ju alltid lätt att göra, kan vara bra att koka riset lite mer i förväg än vad jag gjode men det blev ok ändå. Toppensallad att göra om man får mycket ris över någon dag med andra ord.

1 kommentar:

  1. jag älskar tonfisksallad men brukar göra mig en annan variant :) men denna såg riktigt god ut med!

    SvaraRadera