tisdag 16 februari 2010

Frasiga fishcakes med asiatisk gurk- och melonsalsa

Idag är det fettisdagen, självklart ska det ätas semlor, helst tills att det sprutar semla ur öronen (eller nä kanske inte riktigt). Hade några av mina underbara mammagrupps mammor här på förmiddagen och bjöd på semla. Sen kläckte jag den briljanta idéen på väg hem från mataffären att bjuda in svärföräldrar och svåger på semla på kvällen, vilket sedan även blev med middag inkluderat. Strålande och mysigt var tanken, dom skulle bara komma hit och kunna softa efter jobbet. Men när man har kass planering och små barn så blir det inte alltid som man planerat.

När vi skulle börja laga maten visade det sig att vi hade brist på ris hemma hoppla hoppla, samtidigt kom svärisarna och svåger och jag passade på att norpa deras bil och svischa iväg till ICA för att komplettera. Väl tillbaka hemma möts jag av en matlagande svärmor och en maken som låg på knä på golvet framför en naken illvrålande bebis. Magknip var gissningen, med lite mat från mamma lugnade det ned sig lite, men en trött tös vägrade låta farmor eller farfar ta hand om henne så slutligen var det svärfar och make som stod i köket och kockade medan jag vyssjade bäbis.Maten blev i alla fall klar till slut och när den var uppäten monterade jag ihop fem semlor.

Betyg fishcakes: ****

Omdöme: Maten var inte särskilt svårlagad enligt kockarna och snabbt gick det. Vi valde att göra den asiatiska varianten och till den hade man lite dippsås och lite mer kryddor i fiskbiffarna och det var nog tur för utan dippsåsen hade nog biffarna blivit ganska tama. Men allt som allt så var det väldigt gott och skulle säkert passa även fiskskeptiker då fisksmaken inte är så skarp som den kan vara i vissa fiskrätter.

Betyg semlor: *****

Omdöme: När jag bestämde mig för att göra egna semlor i år så bestämde jag mig för att göra allt jag kunde själv, alltså även mandelmassan. Det visade sig vara ett lyckokast, shit vad gott det blev, och för den som är lättimponerad kan jag meddela att var inte det, för det var plättlätt att göra egen mandelmassa, bara man har en mandelkvarn så är saken biff. Jag valde att baka bullarna enligt sju sorters kakors recept men strunta i att pensla dem med ägg. Nu ligger det två stackars semlor i min magen och gonar sig så det är bara att göra x-antal upphopp för att bränna dem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar