fredag 26 februari 2010

Kyckling med schezuanpeppar samt Agis mjukglass med Agis chockladsås

Så nu är ordningen återställd och vi är hemma efter en veckas frånvaro. Förra fredagen trotsade vi alla goda råd från SMHI och vägverket och gav oss ut på dom Svenska vägarna. Första anhalten på resan var Gävle där vi bodde i övernattningslägenheten på min gamla gata. Jag kände mig som ett barn på julafton när vi rullade in i Gävle. Det pirrade i magen och jag kände mig bara uppfylld av lycka. En intensiv helg blev det men vi hann i alla fall laga två rätter ur kokboken.

Lördagen ägnade vi åt att se vad som hänt med Gävle sen sist, det var tyvärr alldeles för länge sedan vi var upp och hälsade på, det var knappt så man kände igen sig på vissa ställen. Medan vi var ute och gjorde stan osäker så försökte vi även handla till kvällens mat. Ibland är det svårt att hitta saker, speciellt om man egentligen inte själv vet vad det är man letar efter. Ingen av oss hade någonsin hört talas om schezuanpeppar så vi hade inte en susning om vad det var vi letade efter, lite snabbgooglande på Gustavs mobil när vi stod i matbutiken ledde oss bara på villospår, men vi fick tag på alla ingredienser tillslut och det var ju en himla tur! Sen var det en ny erfarenhet för Gustav när det kom till att dela kyckling. Det var det ingen av oss som gjort tidigare, men med en bra kokbok så klarar man allt.

Vi körde varianten... vi kommer och äter hemma hos mer men vi lagar och bjuder bara ni diskar. Det blev en jättetrevlig kväll med lite uppdateringar, tv-spels spelande och skratt.

Betyg kyckling: ****

Omdöme kyckling: Det svåraste var nog att dela kycklingen, men när det väl var gjort så var det ingen match att fixa resten. Eftersom att Gustav inte har det mest välrustade köket och inte heller övernattningslägenheten vi lånat så bjöd vi in oss hos våra vänner och lagade maten där. Men kycklingen skulle ju förberedas ett tag i förväg så då fick vi improvisera, har man ingen mortel att krossa enbären i kan man ta en plastpåse och en hammare. Jag har ju tidigare skrivit att jag inte är så förtjust i kyckling på ben... men jag börjar ändra mig... Den här satt jag gladeligen och gnagde av från benet.

Betyg glass & chokladsås: ****

Glassen var nemas problemas mixa ihop vispad grädde och glass, lättplätt. Såsen var inte heller några problem och så god den var sen. Rejält chokladig i smaken, tusen gånger bättre än den chokladsås man hittar i affären.

1 kommentar:

  1. Vadå? jag har ett fullutrsutat ungkarlskök *fnys* ;)

    /G

    SvaraRadera