söndag 7 februari 2010

Morsans bästa citronkyckling

Idag var det maken som stod bakom spakarna när maten lagades. Han kommer alltid med så bra frågor när han skal laga mat, för det är ofta dom jag har så svårt att svara på fast jag egentligen vet, men bara i praktiken men inte i teorin. Som idag frågade han hur man gör smörkokta morötter, var på jag svarade. Ja du, du kokar morötter och har i lite smör. Jo men hur länge kokar man morötterna då? Ehhh ja kolla i vår kokbok där brukar man kunna hitta sånt. Nä det står inte där. Ja men då får du känna när dom känns bra. Det funkade och morötterna blev bra, fast jag pimpade dom med lite pressad vitlök, för det tycker jag är gott på kokta morötter. Sen frågade han också om det var tanken att man skulle ha kycklingfiléerna hela. I receptet står det att den skall delas i munsbitar, jag vill se den som stoppar in en hel kycklingfile i munnen som en munsbit. Fick förklara vad man menar med uttrycket munsbit och vi fick oss ett gott skratt. Maken insåg nog att om han bara tänkt ett varv till hade han inte behövt fråga.

Utöver själva kycklinggrytan skulle det egentligen varit grillade marshmallows men till dem behövde man öppen eld och vi har ingen öppen spis och kommer inte åt grillen som är insnöad i vår bod i trädgården så vi hoppade det och klarade oss utan efterrätt, men vi hade ju ändå gottat oss med var chocklad tidigare på dagen.

Betyg: ****

Omdöme: Relativt billig mat som enligt maken inte var allt för svår att göra. Gott med citrussmaken i såsen, möjligen att jag utöver morrötterna i såsen även skulle haft i lite små ärtor. Nackdelen med sån här mat där allt är gömt i en kletig sås är att den aldrig ser särskilt smaklig ut när man får den på tallriken, fördelen är att den tenderar att överraska en positivt ändå. Nu har vi bara ett problem och det är att vi inte har några burkar kvar att förvara rester i. Vi måste äta upp lite av allt gott vi lagat så vi får fler burkar och mer plats i frysen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar