lördag 6 februari 2010

Grönsaks paj & Mums á la Melba

Helg och gott om tid för matlagning. Efter en stadig lunch bestående av kaffe och semla (ja jag vet inte nyttigt och ajabaja) så kurrade magen lätt när jag ställde mig i köket för att fixa dagens mat.

Medan jag fixade med maten funderade jag på alla dessa köksredskap och maskiner man har, hur många av dessa behöver man egentligen? Maskinerna kan man väl egentligen klara sig utan, ja förutom kyl, frys och spis då så klart. Men vissa saker använder man ju mer än andra och dem skulle man kanske sakna om man inte hade dem. Men vissa saker köper man och sen används de inte alls så mycket som man trodde.

Mitt bästa köksmaskinsfynd är min rejäla Kenwood hushållsassistent köpt på loppis för 200kr, snygg orange och brun, precis så sjuttiotal som jag minns mammas och farmors. Den fungerar strålande och hade jag den skulle jag nog inte baka särskilt mycket bröd för jag skulle aldrig orka handknåda ihop degen. Sen skulle jag verkligen sakna vår stavmixer om den gick sönder, för den används så gott som dagligen. Vad har ni för köksprylar ni inte skulle vilja vara utan? Nu till maten

Betyg pajen: *****

Omdöme: Pajen idag var en grönsakspaj. I den var det bland annat spenat vilken gör att maken genast blir lite lätt skeptisk, så det får väl anses som en lyckad rätt om han spontant utbrister "det här var riktigt gott". I receptet stod det att man skulle ha frusen hackad spenat, jag gissade sedan att man skulle tina den innan man la den i botten på pajen, för den spenat jag hade var som halvsmå korvbitar i storlek och gick över pajformens kanter i storlek. Så efter lite snabbtining i microns så gick det lite bättre. Sen kan det nog vara bra att ankra pajsmeten genom att trycka den så den går över kanten lite lätt, för nu gled den ned på vissa ställen. Det den här pajen skulle vinna på i vårt tycke är att ha ett grövre pajskal, det här pajskalet passar bättre till en frukt/efterättspaj. Men om vi bara byter ut receptet för pajskalet så kommer den här pajen definitivt nå upp till en femma i betyg.

Betyg Mums á la Melba: ***

Omdöme: Enkel efterrätt, ingen stor wow upplevelse men helt ok. Det viktig är nog att satsa lite pengar på en lite bättre glass och inte köpa första billiga vaniljglass du hittar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar