torsdag 4 februari 2010

Dannes rödljussoppa

Time för soppa, perfekt mat för ruggiga dagar. Passade på att baka bröd till eftersom att jag hittade en påse brödmix i röran i våra skåp när vi rensade igår. Jag vet att vissa inte tycker att soppa är fullvärdig mat, att man måste ha en köttbit eller liknande efter för att det ska räknas som att man ätit en måltid. Men fixar man bara lite gott bröd till så tycker jag verkligen att soppa passar som en måltid utan uppbackning av kött eller liknande efter. Ser man sedan till att dagens andra mål blir lite matigare bör inte ens den hungrigaste man eller kvinna kunna klaga.

När man lagar mat så här så inser man vissa saker... jag har till exempel nu insett att jag verkligen måste ta tag i att göra i ordning ett litet kryddland i trädgården i sommar, för är det någonting som kostar så är det ju färska kryddor. Samma sak så inser jag att jag måste sätta tomater i år, och hoppas på att jag får en ordentlig tomatskörd. Blir väl till att gå till biblioteket och låna lite böcker för att se hur man går tillväga på bästa möjliga sätt för att lyckas. Nu till maten.

Betyg: ***

Omdöme: Jag måste bli bättre på att följa instruktionerna i boken, jag inser det. Idag skulle det vara körsbärstomater i soppan, det stod att det går NÄSTAN lika bra med vanliga tomater. Eftersom att jag tyckte att det var svårt att hitta bra körsbärstomater till ett vettigt pris när vi handlade igår så valde jag istället att ta vanliga tomater, nu förstår jag att det kanske var dumt. Nej soppan smakade inte illa, absolut inte men jag kan tänka mig att den faktiskt blir godare med körsbärstomater, får testa det nån gång och se om betyget hoppar upp ett snäpp. Sen stod jag ett tag och kliade mig i huvudet, skulle jag dela tomaterna när jag valde att ha vanliga eller skulle jag göra precis som jag hade gjort om jag hade haft körsbärstomater. Jag valde det senare, om det var rätt har jag inte en aning om men det funkade i alla fall. Efter mixande i matberedaren och uppkok var det dags att servera och spetsa med lite basilikaolja. Gott blev det och mätta blev vi också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar