torsdag 11 februari 2010

Fina lätta fisksoppan & Glass med muscavadosås

Ännu en dag har passerat och ännu en dag som jag har fascinerats över hur enkelt vårt liv blivit sen vi började följa kokboken. Slut på det mesta mattjafset här hemma, slut på stunderna när man kliar sig själv i huvudet och förbannar sin arma hjärna för att den inte kan komma på någonting mer fantasifyllt än köttbullar och makaroner. Jag kommer verkligen argumentera emot nästa gång jag träffar en småbarnsfamilj som säger att dom inte har tid att laga bra mat till sina barn. Dom ljuger! Kanske inte medvetet men ljuger gör dom ändå. Dels handlar det om planering, dels om prioritering och dels om vilja, det har jag insett nu. Skönt också att vi har valt att göra detta nu när E är så liten, då kanske vi har skapat goda vanor tills dess att det är dags att laga mat som även hon skall äta. Jag känner att jag börjar bli riktigt hemtam bakom kastrullerna, jag är säkerligen ingen mästerkock men en helt ok husmorsa i alla fall, och maken är en helt ok husfarsa.

Betyg fisksoppan: ***

Omdöme: Dags för fisksoppa. Denna soppan var jättelätt att laga. Skala hacka och koka så simsalabim så var soppan klar. Jag var rädd att jag hade saboterat den när jag råkade luta saltburken lite för mycket och öste på i mina ögon massor med salt, men nä den var inte översaltad. Prismässigt så var det här en helt ok rätt också, enda för oss är att vi sällan dricker vin, men då fuskar jag och använder matlagningsvin istället för riktigt vin, det får duga helt enkelt. Möjligen att den kändes lite tunn, men ibland så kanske man ska lita på det gamla uttrycket att less is more. Möjligt att soppan inte skulle vunnit på lite mer grönsaker, men vad den skulle vunnit på i mitt tycker är att använda en fast potatissort, den vi har är väldigt mjölig och det var mer pulver i soppan än potatisbitar.

Betyg muscavadosås: *****

Omdöme: Jag erkänner jag är en socker-addict och det är svårt att inte få mig att gilla sötsaker. Den här såsen var så pinsamt enkel att göra så att även den som knappt kan koka ägg skulle klara av att göra den. Gott var det också, jag gjorde som när man var liten och tömde degskålen på rester... jag tömde kastrullen på såsrester. Hade jag inte vetat att maken skulle ogilla det hade jag säkert slickat rent tallriken också. Det här ska jag impa på mina mammagruppsvänninor med och bjuda på nästa gång dom kommer hit.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar