fredag 5 februari 2010

Fläskfilé a'la Harriet

Nu var det fredagsmys... och stämningen jag lyckades skapa gjorde att jag helt glömde av att fotografera någon närbild på magen så håll till godo med en liten stämningsbild. Dom helger maken (alternativt båda när jag inte är mammaledig) är ledig är lite speciella för oss. Då måste man passa på att njuta av en längre sammanhängande ledighet, det är väl det som kan vara lite tråkigt när man jobbar inom vården som vi båda gör, vi är inte ledig varje helg som vår vänner, och har vi otur så är vi inte heller ledig samma helger som varandra. Det är därför en fredag som följs av ledig helg känns väldigt speciell. Men det blir ju vanligare att folk jobbar på helgerna inom många yrkesgrupper se t.ex. på butikspersonal idag blir man ju nästan förvånad om butikerna inte har helgöppet.

När man ska fredagsmysa är dukningen och stämningen minst lika viktig som maten, den enklaste maten kan kännas som en riktig lyxmåltid om man väljer att lägga på en fin duk, duka med finglas och tända lite ljus.Säg den kvinna som inte tycker om tända ljus och du får se mig chockerad Nu till maten

Betyg: ***

Omdöme: Fin lite lätt lyxig middag bestående av baconlindad fläskfilé som serveras med pressad potatis och haricort verts. Jag valde att piffa till haricort vertsen med lite finhackad rödlök, olivolja, vinäger och havssalt. Köttet skulle brynas innan man lindade in det i bacon för att sedan steka det tills baconen var färdig och då skulle det vara klart och sedan skivas och läggas i sås. Jag tror att man skulle steka den lite längre än vad jag gjorde innan jag lindade in filén i bacon, för när jag började skära i min filé så var det så gott som rå i mitten, var bara att peta tillbaka den ner i stekpannan och steka ett tag till, sen var den rosa men inte rå i mitten. Såsen till var jättelätt att göra och väldigt mumsig, till och med för maken som är lätt skeptisk till allt för mycket senap. Det enda som jag modifierade med såsen var att jag hade i salt, det stod inte i receptet men jag tyckte att det behövde för att såsen inte skulle bli allt för platt i smaken. Sen drack vi en kopp kaffe och åt glass med micrade hallon och jordgubbar, enkelt, gott och lagom fredagsmys.

3 kommentarer:

  1. HEJ

    Om man inte hittar kokosgrädde så ska man ta det fasta i kokosmjölksburken. Alltså hälla bort det rinniga. Såg det i senaste numret av Buffé

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Det kanske står otydlygt men det är meningen att man skall skära filén i bitar (ca 3 cm tjocka) och sedan lägga tillbaka dem i såsen. Då är det lättare att se när mitten av köttet är perfekt rosa.

    SvaraRadera
  3. Ska köttet koka i såsen då eller? För så uppfattade inte jag det... nu blev det bra ändå när jag stekt filén lite till innan jag skar upp resten.

    SvaraRadera