onsdag 10 februari 2010

Ines Västermanlandssill

Ibland har man tur, jag hade tur när jag träffade min man. Hur många nyblivna (jag anser mig vara nybliven även efter 5 månader) mammor kan hasta till gymmet och komma hem till dukat bord? Guld värt kan jag lova.

Maken såg lite förskräckt ut förra veckan när vi gjorde inköpslistan och sill kom med på den. Till saken hör att han så länge vi varit ett par bestämt hävdat att han inte tycker om sill. Han äter strömming men inte sill, hallå det är ju samma fisk ju! Han har dock snällt börjat smaka inlagd sill eftersom att jag bestämt hävdat att han måste testa även sånt han säger sig inte tycka om. På så sätt har han lärt sig äta broccoli, blomkål och ett gäng andra grejer, till min egen nackdel kan jag säga att jag inte själv lever upp till den principen. Jag vägrade promt att smaka på syltan han köpte hem i julas, jag ulkar bara vid tanken på att den skall hamna i min mun. Tur att maken är bättre än mig på att våga utmana sig själv och sina smaklökar. Idag har han nog slagit sista spiken i kistan på uppfattningen om att han inte tycker om sill i alla fall.

Betyg: ****

Omdöme: Maken var ensam hemma med 5 månader gamla dottern medan jag tränade och klarade ändå att laga till denna delikata måltid, det säger ju någonting om hur pass lätt det faktiskt är. Detta kan även toppas med att han hann mata henne med en tallrik gröt medan maten lagade sig själv. Slutsats? Maten var definitivt inte svår att laga, den sköter sig själv. För att toppa detta kan det meddelas att ingredienserna inte är särskilt dyra heller och att en inbiten sillskeptiker numera är omvänd och ger maten betyget ovan. Klockrent med andra ord, jag jublar för nu kommer det definitivt bli mer sill lagat i detta hushåll.

2 kommentarer:

  1. Hej! Har varit inne här nästan varje dag sedan jag hittade hit för några veckor sedan. Jättekul att läsa om alla recept ni provar, har själv haft boken sedan förra julen men har bara provat ett fåtal recept. Nu ser jag ju att det faktiskt går! :) Kommer fortsätta komma hit men är urdålig på att kommentera. Men bloggen uppskatas mkt!

    // UlrikaF

    SvaraRadera
  2. Tack så jättemycket Ulrika. Kul att det är folk jag inte känner som hittar hit. Det fanns inte ens i min tankevärld när jag började blogga (jag vet hallå internet ;) ).

    SvaraRadera