onsdag 3 februari 2010

Tortellini med gorgonzolasås

Snön vräkte ned i morse när jag vaknade. Blev lite orolig ett tag för att vi skulle bli tvungna att ställa in dagens storhandling, men skam den som ger sig, lite skottning så kom vi in i garaget och sen bar det av mot ICA. Nu har vi handlat allt vi behöver (förutom färskvaror) så det räcker fram till näst sista helgen i Februari. Skönt på så vis att vi faktiskt får ganska bra koll på hur mycket vi handlar mat för. Vi har även kommit fram till att vi ska spara kvittona för att få lite mer koll på utgifterna, men min magkänsla är att vi lägger mindre pengar på mat nu än vi gjorde tidigare.

Nackdelen med handla så här är att det blir väldigt trångt i alla skåp. Detta ledde idag till att vi bestämde oss för att strukturera om och gå igenom våra köksskåp och nu har jag en bekännelse att göra... jag är en mathamster. Bland annat har vi kastat sötningsmedel som gick ut 2008 och har flyttat med oss i två flyttar. VARFÖR gör jag så här? Hur lyckas jag? Jag tittade förskräckt på min man och sa "Jag håller på bli min farmor, köper hem och använder inte". Inget ont om min farmor jag älskade henne verkligen, men hon var en mathamster och uppenbarligen har det gått i arv till mig. Nu till dagens mat.

Betyg: ***

Omdöme: Pasta, närmare bestämt tortellini med gorgonzolasås. Vi valde att köpa färsk tortellini, jag personligen tycker att den oftast smakar bättre än den torkade man hittar i pastahyllan. Till tortellinin var det alltså en sås med gorgonzola som huvudingrediens. Såsen var god, möjligen att det smakade lite väl mycket vitlök men det har nog mer med att vi fått hem nån dopad vitlök som har megastora klyftor att göra än med receptet. Vissa av klyftorna motsvarar ca 3 normala, dvs kanske dagens vitlöksmängd motsvarade 5 klyftor istället för de 2 som receptet angav. Det som var bra var att såsen var krämig och att gorgonzolan inte tog över helt, vilket jag tycker att gorgonzola i mat kan göra ibland. På det hela en helt ok vardagrätt, ingen storfavorit men den funkar.

1 kommentar:

  1. Tyst min mun så får du socker ;) Jag gissar att du anar vad jag tänker på?

    SvaraRadera