tisdag 2 februari 2010

Hoki Hej!

En toppengrej med kokboken är att vi i större utsträckning idag följer livsmedelsverkets råd om att äta fisk minst två gånger i veckan än vad vi gjorde tidigare. Inte så att vi inte gillar fisk, det har bara varit så att vi inte kommit oss för innan eftersom att vi har haft dålig koll på fiskrätter. Skönt att få hjälp att vidga sina vyer. Sen har vi blivit duktigare på att äta grönsaker till maten också, ytterligare en bonus med att ha planerad mat. Inte heller blir det nödlösningar och tjafs om vad vi ska äta längre, det är så skönt.

Idag tog jag lite förrätt för mig själv i köket, jag var nämligen jättehungrig och helt plötsligt kom jag på mig själv med att stå och äta dotterns menlösa smaklösa majskrokar... men det måste betyda att jag är en riktig finsmakare, i alla fall om jag ska tro texten på förpackningen.

En liten fundering som nån hågad gärna får ge mig ett klokt svar på. Hur kommer det sig att det går åt så mycket mer potatis så fort man gör någonting annat än att kokar den? Idag t.ex. skulle vi ha pressad potatis till maten, självklart räcker inte två-tre potatisar per skalle när man gör något så speciellt som att pressa potatisen... nänä då är det bäst att fläska på ordentligt. Samma fenomen uppstår när man gör klyftpotatis och liknande. Någon som har ett bra svar på varför potatis helt magiskt bara tappar sin förmåga att mätta så fort man gör något annat än att koka den?

Betyg: *****

Omdöme: Det här var billig, mycket lättlagad och mättande mat. Full pott med andra ord. Att jag kunde köra latmaskvägen och hacka allt i min matberedare höjde betyget ännu mer. Chop chop så är det färdigt liksom, inget krångel, och inga avskurna fingertoppar. Vi är också stora fan av mat som lagar sig själv när man bara blandat ihop ingredienserna, och det är precis det den här maten gör.

1 kommentar:

  1. låter bra, ser gott ut och avskurna fingertoppar är inte att rekommendera har jag hört så bra att hitta sätt att undvika sånt på ;)Nu vill jag se mer grova grönsaker och inte bara sallad, ni kan till exempel riva morot och rättika tillsammans, gott och ordentligt mättande. Det där med potatisen känner jag igen, men svar saknas.

    SvaraRadera