torsdag 14 januari 2010

Tom kah gai med lime goes Kyckling satay my way

Idag stod Tom kah gai med lime på menyn, MEN... bor man i en småstad så kan det ibland vara svårt att hitta vissa lite mer ovanliga ingredienser, som idag tom kah-pasta. Maken har åkt runt i stan och letat men inte hittat någon. Eftersom att vi hade tagit fram kyckling så letade jag reda på ett annat recept ur boken på kyckling, Kyckling satay my way. Med lite snabb kompletterande inhandling av varor så var vi set to go. Medan maken först promenerade nödig hund och sedan matade hungrigt barn så ställde jag mig i köket och tog mig an matlagningen. Idag kom jag ihåg förkläde efter halva tiden då såsen skvätte rätt bra där den puttrade. Ett tips när man ska göra saker som legat i marinad (kycklingen i det här fallet) är att skaffa sig engångshandskar i plast som man har på sig när man ska trä på köttet på spett. Jag tror att man kan köpa plasthandskar på apoteket, men jag är inte säker då jag köper mina via personalbutiken på jobbet.

Betyg: ***

Omdöme: I receptet står det att man skall använda kokosgrädde, men det hittade vi ingen så då följde jag bokens tips på att bara ta det vita kletet i burken med kokosmjölk, jag vet inte om det var av den anledningen vår sås skar sig, jag vet inte hur mycket fett jag stod och hällde bort. Efter en hel del borthällt fett så var såsen hjälpligt räddad. Kycklingen var jättegod och inte alls svår att göra. Mätta blev vi också båda två. Men den skurna såsen drar ned betyget. Får vi tag på kokosgrädde nästa gång kanske rätten kvalificerar sig för ett högre betyg.

1 kommentar:

  1. Har ni kollat i den Thailändska affären vid HertigKarlsTorg?

    Hannah

    SvaraRadera