söndag 17 januari 2010

Dannes firre firre

Ooops we did it again! Ja alltså vi lagade inte det som stod på menyn. Jag är inte van vid att handla kött i charkdisk... jag tar vanligtvis bara nåt av de färdiga paketen med kött som finns i kyldisken. Idag var tanken att vi skulle laga Osso Bucco, till det skulle vi ha sågad kalvlägg. Jag vet inte ens vad det är, så när det stod i boken att det bara var att prata med charken i din mataffär så fixar dom det så litar jag självklart på det. Men näää inte då. Möjligtvis senare i veckan att dom skulle kunna få in det. Så jag vet inte om Percy's kött i Norrviken är speciella som det bara är att gå in till och be om sågad kalvlägg. Enligt mamma så kunde man inte ens förvänta sig att en butik i Stockholm skulle ha sådant hemma utan att det var någonting man behöver betsälla i förväg. Jag inser därför att vi nog måste bli duktigare på att förbereda oss, att verkligen veckohandla. Men men nu blev det som det blev och då gjorde vi helt sonika så att vi lagade fisken som stod på menyn igår. Det var lite klurigt att veta vart man hittade champinjoncreme eftersom att jag aldrig hört talas om det, men efter lite hjälp av den underbara personalen på ICA så var allt vi behövde inhandlat (och ja jag har handlat för morgondagens mat också).

Betyg: ***

Omdöme: Det här var prima lättlagad mat. Enligt boken ska det se väldigt oaptitligt ut men jag tycker verkligen inte det var så farligt. Kanske aningen syrligt för min smak, men det går ju att dra ned på mängden citronsaft man har på samt att vår ugn nog behövt lite längre tid för att fisken skulle bli perfekt, men så är det ju alltid när man lagar någonting nytt, man vet inte alltid hur pass bra tiderna stämmer med ens egna vitvarors kapacitet. Till firren åt vi överbliven risotto från igår och jag tror att ris av nåt slag nästan passar bäst till den här rätten.

1 kommentar:

  1. Men du! lova att du någon söndag tar dig tid att göra Osso bucco. Det är himmelskt gott!! jag lovar.
    Anette

    SvaraRadera