tisdag 12 januari 2010

Emmas veggolasagne superbo

Idag skulle det vara lasagne, men inte vanlig tråkig traditionell lasagne utan vegetarisk. I kokboken så står det att grönsakerna är en rekommendation och att man egentligen kan ta det man har hemma och gillar. Men för oss är det en del av grejen att vi måste kliva ur vår trygga invanda bubbla och pröva sånt som vi ibland tror oss inte gilla. För mig är det t.ex. varm/tillagad squash. Jag har haft enormt svårt för det sedan mamma någon gång på det glada 90-talet lagade urgröpt squash med köttfärsfyllning som gratinerades i ugn, jag ryser bara jag tänker på den maten. Ni kan då förstå att jag tvekade när jag såg detta recept och den innehåll en hel squash, men jag utmanade mig själv och till min förvåning och glädje så var detta helt ätligt, ja kanske till och med mer än så, det var ju faktiskt gott. Ett tips till den som väljer att laga denna lasagne är att ta undan allt som man inte vill ha nedstänkt av sås och sätt på dig förkläde för grönsakssåsen skvätter när den kokar, nåt så förbenat och då får man mindre snygga tomatfläckar lite här och var.


Betyg: **** (starka stjärnor)

Omdöme: Idag har det luktat supergott här hemma när vi lagade mat. Jag var ju som sagt milt skeptisk då det skulle vara squash i men oh jag tror att det kommer dröja innan jag gör vanlig tråkig traditionell lasagne igen. Det här var långt mycket godare, och jag tycker att det gick snabbare att göra denna än vad det brukar när vi gör vanlig lasagne, som vi då alltid gör utan fusk med färdiga lasagnekit. Det var också riv i denna lasagne då det var både chilisås och sambal oelek i, vilket kanske inte passar alla men jag drog på lite extra med sambal oelken istället för jag gillar när det är lite starkt.

1 kommentar: