söndag 24 januari 2010

Mormor Marys kycklinggryta och Inlagda ingefärspäron.

Idag var det kycklingtime. Idag har vi faktiskt inte följt receptet helt och hållet, och det med flit. Det skulle enligt receptet vara en hel kyckling uppdelad i sex till åtta bitar. Men eftersom att vi hade kycklingfiléer i frysen och vi (läs jag) inte är så förtjusta i hel kyckling så valde vi att använda tidigare sagda filéer. Jag tror nog att det blev ungefär lika gott det, om inte godare då jag tycker bröstfiléerna är det godaste på kycklingen. Sen stod det att man skulle ha herbs de provance eller örtkryddor. Vi höftade lite fritt med torkade örtkryddor, vet inte om vi fick till den bästa kombon. Det var även efterrätt på menyn idag, inlagda ingefärspäron. Päronen förberedde jag igår, trött och grinig som jag beskrev i mitt tidigare inlägg, men men dom blev gjorda i alla fall.

Betyg kyckling: ****

Omdöme: Kycklingen var rätt så enkel att göra, massor av citron och lök, lägg till lite vitlök, tomater och vin så är du redo. Maten lagade sig som det mesta i kokboken till stor del själv. Det smakade bra möjligen lite väl mycket citronsaft och sen tror jag att vi hade i nån örtkrydda som inte riktigt gjorde sig i denna rätt men jag vet inte vilken av alla kryddor det kan ha varit, nästa gång får vi helt enkelt köpa herbe de provance och se om det blir bättre.

Betyg päron: ***

Omdöme: Detta var lite klurigt, det stod inte om jag skulle skala päronen eller ej, jag visste dock att det fanns en bild på inlagda päron i boken och utifrån det kom jag fram till att dom skulle skalas. Jag valde också att dela och kärna ur päronen. Jag tror att päronen som är kvar kommer vara godare än dom vi åt idag då det hinner stå och gotta sig ordentligt i lagen. Sen kan jag tipsa om att lägga t.ex. plastfolie över ingefäran när du ska krossa den så slipper du torka ingefärsslamsor från dina köksluckor om du försöker dig på att laga detta någon gång, jag var inte så smart så mitt kök behöver numer städas (jag orkade inte igår).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar